مسیسن

التهاب کشکک زانو نوعی آسیب‌دیدگی ناشی از استفاده بیش‌ازحد از عضو است و تاندونی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که کشکک زانو را به درشت‌نی (تیبیا) متصل می‌کند. تاندون کشکک زانو در نحوه استفاده شما از پا نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. این تاندون به عضلاتتان کمک می‌کند تا ساق پایتان را صاف و کشیده کند بنابراین به کمک این تاندون می‌توانید توپ را شوت کنید، پدال دوچرخه را به حرکت درآورید و به هوا بپرید.التهاب کشکک زانو زمانی روی می‌دهد که اغلب به‌طور ناگهانی با افزایش شدت یا تکرار دفعات تمرینات بدنی، به‌طور مکرر به تاندون کشکک زانو فشار و تنش مکرر وارد کنید. فشار و تنش، موجب بروز پارگی‌های کوچکی در تاندون می‌شود در نتیجه بدن تلاش می‌کند این پارگی‌ها را بازسازی کند. اما وقتی که میزان پارگی تاندون بیشتر شود بدن نمی‌تواند به فرایند ترمیم پارگی تاندون ادامه دهد درنتیجه التهاب تاندون تشدید می‌گردد.عارضه التهاب کشکک بیشتر در میان ورزشکارانی مثل بسکتبالیست ها، فوتبالیست‌ها و والیبالیست‌ها شایع است که فعالیت ورزشی آن‌ها شامل پریدن مکرر می‌باشد. به همین خاطر التهاب کشکک زانو معمولاً بانام زانوی دوندگان شناخته می‌شود.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#6fb5f3″]

هدف رویکرد محافظه‌کارانه از درمان عارضه التهاب کشکک زانو این است که فشار روی تاندون را کاهش داده و سپس به‌تدریج قدرت تاندون را افزایش دهد. مهم نیست که چه نوع روشی را برای درمان التهاب کشکک زانو انتخاب می‌کنید درمان این عارضه، فرایندی طولانی‌مدت است. بسیاری از افراد مبتلابه التهاب کشکک زانو با استفاده از روش‌های مختلف فیزیوتراپی ازجمله ماساژ درمانی، الکتروتراپی، اولتراسوند درمانی (درمان با امواج فراصوت) لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و همچنین تزریق پی آر پی (پلاسمای غنی از پلاکت) و اوزون تراپی کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سعیدی متوجه کاهش و تسکین درد و بهبودی خود می شوند. پس از فروکش کردن درد و التهاب متخصصین ما ورزش‌های مخصوص برای تقویت و کشش عضلات و تاندون زانو استفاده می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره با متخصصین ما درزمینهٔ درمانهای موجود و رزرو نوبت می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۶۵۳۳۲۴۵ تماس حاصل فرمایید.[/alert]

فهرست مطالب

دلایل


پزشکان هنوز مطمئن نیستند که چه عواملی موجب بروز التهاب کشکک زانو می‌شوند. این باور وجود دارد که ترکیبی از عوامل می‌توانند به بروز این عارضه کمک کنند ازجمله:

  • فشار روی تاندون کشکک زانو. بروز التهاب کشکک زانو تا حد زیادی با پریدن مکرر ارتباط دارد. افزایش ناگهانی درشدت فعالیت‌های بدنی یا تکرار دفعات فعالیت نیز فشار بیشتری را بر روی تاندون وارد می‌کند.
  • سفتی عضلات پا. کاهش انعطاف‌پذیری در عضلات ران (چهارسر ران) و عضله همسترینگ که در پشت ران امتداد دارد می‌تواند موجب افزایش فشار بر روی تاندون کشکک زانو گردد.
  • نامیزانی یا ناهمترازی پا. ممکن است که نحوه قرارگیری استخوان‌های پا کمی ناراستایی یا ناهمترازی وجود داشته باشد این امر نیز بر روی تاندون پا فشار وارد می‌کند.
  • بالا بودن کشکک زانو. ممکن است محل قرارگیری کشکک زانو در مفصل زانو بیش‌ازحد بالا باشد. درنتیجه فشار روی تاندون کشکک پا بیشتر می‌شود.
  • عدم تعادل عضلانی. اگر قدرت و استقامت برخی از عضلات پا بیشتر از برخی دیگر از عضلات باشد ممکن است عضلات قوی‌تر سخت‌تر بر روی تاندون کشیده شوند. این کشش غیریکنواخت و ناهماهنگ می‌تواند موجب بروز التهاب شود.

علائم


زیسبزسی

درد اولین علامت التهاب کشکک زانو است. معمولاً درد در قسمتی بین کشکک زانو و ناحیه‌ای که تاندون در آن به درشت‌نی (تیبیا) متصل می‌شود ایجاد می‌گردد. درد در طول انجام فعالیت بدنی مخصوصاً هنگام دویدن و یا پریدن شدیدتر احساس می‌شود. پس از فعالیت شدید یا تمرین بدنی ممکن است درد به شکل خفیفی ادامه داشته باشد.

ممکن است درد زانو:

  • در ابتدا فقط در هنگام شروع فعالیت بدنی یا فقط پس از فعالیت شدید احساس شود.
  • با افزایش شدت فعالیت میزان درد نیز افزایش می‌یابد.
  • قبل، بعد و در حین فعالیت بدنی درد بیشتر می‌شود.
  •  بالا و پایین رفتن از پله را دردناک می‌کند.
  • با استمرار درد، خوابیدن در شب نیز دشوار می‌گردد.

عوارض


اگرچه درد اولین علامت التهاب کشکک زانو است اما معمولاً نشان‌دهنده شدید بودن آسیب‌دیدگی فعلی تاندون نیز می‌باشد. اگر باوجود درد به فعالیت خود ادامه دهید، نادیده‌گیری و بی‌اعتنایی به علائم هشداردهنده ارسال‌شده توسط بدنتان حتی می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی شدیدتر تاندون شود و  در صورت عدم درمان درد کشک زانو ، عوارض دیگری را نیز به بار آورد ازجمله:

  • ضعیف شدن عضلات. چون پا سعی می‌کند زانودرد و عدم ثبات تاندون کشکک زانو را جبران کند ممکن است عضلات ران (چهار سر ران) و ساق پا ضعیف شوند.
  • پارگی تاندون. بدن نمی‌تواند ادامه یافتن استهلاک و پارگیرا در تاندون تحمل کند این امر منجر به بزرگ و بزرگتر شدن پارگی‌های تاندون کشکک زانو می‌شود. در نهایت ممکن است که تاندون دچار گسیختگی شود بااین‌حال گسیختگی تاندون به‌ندرت در عارضه التهاب مزمن تاندون کشکک زانو اتفاق می‌افتد.

تشخیص


یبل

ممکن است پزشک با توجه به نشانه‌ها و علائم موجود در شما بتواند عارضه التهاب کشکک زانو را تشخیص دهد. چنانچه تشخیص قطعی نباشد ممکن است پزشک جهت حذف احتمالات دیگر، آزمایشاتی را انجام دهد. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • معاینه فیزیکی. ممکن استپزشک جهت تعیین محل دقیق درد، قسمت‌های مختلفی از زانو را فشار دهد. درد ناشی شده از التهاب تاندون کشکک زانو، در قسمت جلوی زانو و دقیقاً در زیر کشکک زانو احساس می‌شود.
  • تست چمباتمه زدن. برای ایجاد احساس درد پزشک از شما می‌خواهد که در حالت ایستاده با یک‌پا یا هر دو پا چمباتمه بزنید. چمباتمه زدن به حالت خم کردن کامل زانو به سمت جلو گفته می‌شود. پزشک به نحوه چمباتمه زدنتان و اینکه آیا در این هنگام احساس درد دارید یا خیر به دقت توجه می‌کند.
  • سونوگرافی. در این آزمایش جهت تهیه تصویری از زانو از امواج صوتی استفاده می‌شود تا محل پارگی تاندون کشکک زانو مشخص شود.
  • تصویربرداری با تشدید مغناطیسی (ام آر آی). در آزمایش ام آر آی برای تهیه تصاویری که از تصاویر سونوگرافی مفصل‌تر و دقیق‌تر است از مغناطیس استفاده می‌شود. ام آر آی می‌تواند تغییرات بسیار جزئی تاندون کشکک زانو را نشان دهد.

درمان


استراحت کردن

استراحت به معنی کنار گذاشتن تمام فعالیت‌های بدنی نیست اما باید از دویدن یا پریدن خودداری کنید. پزشک می‌تواند روش‌هایی برای فعال بودن را به شما توصیه کند که انجام آن‌ها بر روی تاندون آسیب‌دیده کشکک زانو هیچ‌گونه فشاری وارد نمی‌کند. همچنین بسیار مهم است که از انجام فعالیت‌هایی که موجب بروز درد می‌شوند پرهیز نمایید.

بندهای حمایتی تاندون کشکک زانو (کشکک بند)

سطیرببیر

بند حمایتی که به تاندون کشکک زانو فشار وارد می‌کند می‌تواند فشار را از روی تاندون بردارد و آن را مدیریت کند. این محصول همچنین به کاهش درد نیز کمک می‌کند.

داروها

سرسیر

هنوز معلوم نیست که آیا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی درد ناشی از التهاب کشکک زانو را کاهش می‌دهد یا خیر. از این نوع داروها معمولاً برای تسکین درد ناشی از التهاب استفاده می‌شود اما التهاب مزمن کشکک زانو التهاب به‌حساب نمی‌آید. اگرچه این نگرانی وجود دارد که کورتیکوستروئید می‌تواند تاندون کشکک زانو را ضعیف کند اما از این دارو می‌توان برای تسکین درد استفاده کرد.

درمان با پلاسمای غنی از پلاکت

یسرسیر

روش پی آر پی شامل تزریق پلاسمای غنی از پلاکت گرفته‌شده از بدن خود بیمار در تاندون ملتهب زانو می‌باشد در نتیجه عوامل رشد موجود در پلاکت‌ها روندترمیم و التیام تاندون را سرعت می‌بخشد.

اوزون تراپی

سیرسیریب

برای اینکه ناحیه آسیب‌دیده در بدن‌ترمیم و بازسازی شود باید عناصر حیاتی و مهمی مثل ویتامین‌ها، مواد معدنی و اکسیژن که فقط خون می‌تواند آن‌ها را تأمین کند در بدن وجود داشته باشد. در اوزون درمانی از اکسیژن و اوزون استفاده می‌شود تا ناحیه آسیب‌دیده‌ترمیم شود و اوزون میزان التهاب را کاهش دهد.

فیزیوتراپی

بیمخذ

دسته‌بندی فیزیوتراپی شامل استفاده از روش‌هایی مانند التراسوند درمانی (درمان با امواج فراصوت)، لیزردرمانی و تحریک الکتریکی می‌باشد. این روش‌ها می‌توانند به تسکین درد کمک کنند اگرچه نیاز است که تحقیقات بیشتری انجام گیرد تا مشخص شود که آیا این روش‌ها می‌توانند تاندون را ترمیم کند یا خیر.

ماساژ

متری

ماساژ دادن تاندون کشکک زانو، عضلات ران و ساق پا می‌تواند موجب تحریک فرایند ترمیم تاندون شود.

شاک ویو تراپی از خارج بدن

نیرج

هدف از انجام شاک ویوتراپی از خارج بدن یا(ESWT) این است که با از بین بردن  بافت به‌طور انتخابی، فرایند ترمیم را سرعت بخشید. شاک ویو تراپی راهکاری ساده و سریع برای درمان عارضه زانوی دوندگان است. بیماران بلافاصله پس از اولین جلسه از درمان، احساس کاهش درد می‌کنند و پس از سپری شدن چند جلسه از درمان، درد و علت بروز آن کاملاً برطرف می‌گردد.

تمرینات مخصوص زانوی دوندگان

ظرریبر

تقویت عضلات پا

عضلات سخت و انعطاف‌ناپذیر مخصوصاً عضلات سخت ران (چهار سر ران) می‌توانند به کشیدگی و رگ به رگ شدن تاندون کشکک زانو کمک کنند.

تقویت تاندون زانو

فیزیوتراپ ممکن است جهت تقویت تاندون کشکک زانو، انجام تمرینات خاصی را به شما پیشنهاد کند. همچنین این تمرینات می‌توانند به نیرومند شدن عضله چهار سر ران نیز کمک کند.

برای اطلاعات جامع‌تر درزمینه ورزش‌های زانوی دوندگان روی لینک کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط

فهرست
نوبت گیری تعیین وقت
× نوبت گیری در واتساپ